Wednesday, May 13, 2009

MINGGU 4: KAJIAN KEPUSTAKAAN



  • Secara amnya keberkesanan strategi pengajaran dapat dilihat melaui kajian eksperimental ( kuantitatif).
  • Kajian tindakan bertujuan untuk membuat penambahbaikan dalam proses P&P kemudian penilaian akan dilakukan untuk menilai keberkesanan perlaksanaan penambahbaikan tersebut.
  • Penilaian dilakukan oleh individu lain menggunakan kaedah atau strategi yang telah menjalani penambahbaikan (improvised) atau kaedah yang telah mantap.
  • berbeza dengan kajian lain, kajian tindakan TIADA hipotesis.
  • Guru meneliti/menyelidik /mengkaji secara sistematik ke atas sesuatu amalam pengajaran bagi tujuan penambahbaikan seperti bagaimana sesuatu kemahiran, teknik, strategi dapat dipertingkatkan dan memberi impak kepada pelajar dan perkembangan profesional guru tersebut.

Jenis-jenis kajian tindakan:

i.Individu

ii. Kolaboratif

iii. Sekolah

iv. Daerah

Kajian tinjauan/survey bukan kajian tindakan tetapi ia memberi input awal sebelum membuat sebarang intervensi. kajian tindakan memerlukan sokongan atau supplement dari literature review.

Langkah-langkah dalam Kajian Tindakan:

  1. kajian kepustakaan
  2. merumuskan masalah, persoalan & bidang yang diminati untuk dikaji
  3. merancang pengumpulan data
  4. pengumpulan & penganalisisan data
  5. membentuk pelan tindakan
  6. berkongsi dapatan & pelan tindakan

a) Kajian kepustakaan

- membuat sorotan (review) keatas bahan-bahan literature sperti buku, jurnal, artikel, seminar dan laporan.

-ia dilakukan secara kritikal ke atas poin-poin yang dikemukakan.

b) Membandingkan dan Membezakan

- mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan kriteria seperti ciri, sifat, kualiti & unsur objek atau peristiwa.

- kemahiran digunakan seperti:

1. terdapat 2 @ lebih ciri kemungkinan.

2. membuat pilihan @keputusan.

- langkah penggunaan:

1. perhatikan atau berikan tumpuan kepada satu atau beberapa ciri kajian tindakan; sampel, setting, prosedur, pengumpulan dan penganalisisan data.

2. kenalpasti ciri kajian tindakan

c. Menganalisis

- mengolah meklumat dengan menghuraikan kepada bahagian yang lebih kecil dan memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat.

- kemahiran ini digunakan untuk mengenali bahagian-bahagian, memahami hubungkait antara bahagian dan mengenali prinsip yang terlibat.

- menganalisis ialah satu kemahiran yang kompleks mnggunakan beberapa ciri kemahiran berfikir.

d. Menilai

- iaitu membuat penilaian atau pertimbangan tentang sesuatu perkara darpda segi kebaikan dan kelemahan berdasarkan bukti atau dalil yang sah.

- kemahiran untuk membuat keputusan bagi: memilih sesuatu dan menerima atau menolak sesuatu idea.

e. Membuat keputusan

- membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian berdasarkan kepada sesuatu hipotesis atau mengukuhkan sesuatu perkara berdasarkan penyiasatan.

- digunakan untuk buat keputusan.

f. Mengsintesis

- menggabungkan idea, item atau perkara yang berasingan untuk menghasilkan gambaran yang menyeluruh dalam bentuk pernyataan.

Tugasan 2

-Dapatkan 3 jurnal luar negara yang memerihalkan kajian tindakan yang telah dilakukan dalam pendidikan. Lakukan perbandingan (persamaan & perbezaan), penganalisisan, penilaian, perumusan & pengsintesisan dari segi sampel, seting, prosedur kajian, pengumpulan dan penganalisaan data yang dilakukan oleh penulis artikel dan dilaporkan dalam blog individu.

-Disokong oleh sumber bacaan lain ~ buku kajian tindakan (tugasan 1)

-Upload semua artikel dalam yahoogroups mengikut folder individu (http://groups.yahoo.com/group/gb5023-jan09/)

Tarikh serahan: 26 Mei 2009.

Tugasan 3:

- Laporan Seminar Pendidikan Serantau

1 comment:

  1. SELAMAT HARI GURU
    Selamat ber-Kajian Tindakan
    Selamat ber-Seminar

    ReplyDelete